Door Annelot Sombogaard
De hekkensluiter van de methode voor het vmbo-GT is af! Deel 2 van Kunst-Actief is vers van de pers en het is weer een kleurrijk, veelzijdig en inspirerend boek geworden voor zowel docenten als leerlingen.

Op de voorkant van het boek staat Legend van Damien Hirst. Dit kunstwerk wordt behandeld in Hoofdstuk 4 Dieren.
Verdieping
In deze tijd van social media zoals Twitter, Facebook en Instagram zijn we geneigd om snel weg te zappen en door te swipen. Multitasking en van scherm naar scherm flitsen hoort er helemaal bij. Ik merk het zelf ook; als ik de krant lees komt het nog maar zelden voor dat ik een artikel helemaal uitlees. Even scannen en hop weer verder.
Maar soms is het fijn – en belangrijk – om ergens wat langer bij stil te staan en met net even wat meer aandacht te kijken, te lezen en na te denken.
Kunst leent zich daar bij uitstek voor, en dat is ook één van de uitgangspunten geweest bij het maken van deze uitgave: de leerling prikkelen en uitdagen met het naar kunst kijken én met het ontwikkelen van het eigen creatieve (denk)proces.

Bij H1 Eten en drinken. Waarom kwam deze advertentie van de Culishop niet in het tijdschrift van Jamie Oliver?

Bij H1 Eten en drinken. Tom Wesselmann heeft alles tegelijk gedaan: een collage, een schilderij én een assemblage in één. En van wie is dat schilderijtje aan de muur…(her)kennen we die?
Van Picasso tot Hirst
Net als de andere delen heeft ook Deel 2 een thematische opbouw. Per thema worden verschillende invalshoeken belicht en komen allerlei kunstenaars en kunstuitingen aan bod. Controversiële kunstenaars zoals Jeff Koons en Damien Hirst, maar ook toegankelijke realisten zoals Richard Estes. De kunst loopt uiteen van figuratieve affiches van Greenpeace met een duidelijke boodschap tot de geabstraheerde stieren van Picasso.
De teksten bij de kunstwerken zorgen voor de nodige verdieping en er komen technieken, materialen en kunsttermen aan bod die straks op het examen van belang zijn.
Voorbereiding op het examen
De opdrachten in dit deel zijn wat minder ver uitgewerkt dan in Deel 1. Zo kan de leerling langzaamaan wennen aan het zelfstandig doorlopen van het creatieve denk- en werkproces dat van hem/haar gevraagd wordt in leerjaar 3, 4 en uiteindelijk op het examen.
Bij het leerboek hoort een uitgebreide docentenhandleiding met theorievragen, extra praktijkopdrachten en toetsen, handige links en extra beeldmateriaal.
Ben je nieuwsgierig geworden? Hier vind je een pdf van hoofdstuk 4, en je kunt ook een beoordelingsexemplaar aanvragen via deze link: http://www.lambo.nl/beoordelingsexemplaren-en-kortingen.