Bert Boermans is oprichter en nog altijd CEO van Uitgeverij LAMBO b.v. Als directeur van een uitgeverij voor kunstvakken is het uiteraard noodzakelijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het kunstonderwijs. In deze blog reflecteert hij op een recent onderzoek van het Algemeen Dagblad (AD) waaruit naar voren kwam dat ouders van scholieren het vak CKV het liefst zouden afschaffen. Maar is dat wel zo’n goed idee?
“Ons onderwijs stimuleert de ontwikkeling van logisch denken, analyseren, lineair denken, redeneren, enz. Dat doen we met onze linkerhersenhelft. De linkerhersenhelft denkt en theoretiseert, is goed voor orde, structuur en planningen. Mensen bij wie de linkerhersenhelft dominant is – en dat zijn de meesten – hebben de talenten die nodig zijn voor een goede schoolcarrière: ze komen op tijd, hebben alles bij zich, zitten makkelijk stil, kunnen goed luisteren, zijn geconcentreerd en gemotiveerd.
Een minderheid van de mensen heeft een sterk ontwikkelde, dominante rechterhersenhelft. Daar vinden de creatieve processen plaats. Meestal is de linkerhersenhelft dan minder goed ontwikkeld. Beelddenkers hebben altijd een dominante rechter hersenhelft. Bij hen gaat het om intuïtie, gevoelens, emoties, innerlijk bewustzijn en verbeelding, gewaarwordingen en indrukken. Ook het vermogen om verbanden te leggen en processen te doorzien schuilt hier. Deze hersenhelft denkt in beelden. De rechterhersenhelft ‘weet’, terwijl de linkerhersenhelft ‘voelt’. Je komt dus beter in contact met je gevoelsmatige vaardigheden en je binnenwereld wanneer je creatief bezig bent. Tijdens een creatief proces laat je het logisch denken los en werk je vanuit je gevoel. Zo maak je gemakkelijk contact met wat er in je leeft en met je onderbewuste.
Onlangs publiceerde het AD een onderzoek waarop 85.000 lezers hadden gereageerd. Volgens een kwart van de ondervraagden kon onder andere CKV het veld wel ruimen. Als die tendens terrein wint, dreigt een belangrijk aspect van ons menszijn onderontwikkeld te raken: de gevoelsmatige kant en het vermogen om goede verbindingen te kunnen maken met je binnenwereld. En dat gebeurt juist tijdens creatieve activiteiten. Bij 2D- of 3D-kunstopdrachten wordt tijdens het proces een beroep gedaan op gevoelens, emoties, intuïtie en verbeeldingskracht. Kunst moet je doen – en blijven doen dus.”