…5,6,7,8: Dansend door je examen!

image1Maedy de Miranda–Tol begon op jonge leeftijd met dansen en volgde de Vooropleiding Theaterschool aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Musicaltheaterdans aan de Fontys Dansacademie Tilburg en Docent Dans bij Lucia Marthas Dansacademie. Maedy is auteur van het methodeboek Dans, theorie en praktijk voor het voortgezet onderwijs van Uitgeverij LAMBO. Als docent is ze verbonden aan het Stedelijk Dalton College Alkmaar en geeft ze o.a. ook gastcolleges aan de HBO-dansopleidingen. Naast dansdocent is ze tevens werkzaam als choreograaf, zangeres, songwriter, (stem)actrice en vocal coach.

Als ik vertel dat ik les geef in het voortgezet onderwijs als dansdocent, krijg ik vaak een verbaasde blik met vrijwel altijd daarna de reactie “Wauw, ik wou dat ik dat vroeger op school had!” Dans in het voortgezet onderwijs (vo) is vergeleken met andere kunstzinnige vakken nog steeds vrij onbekend bij het grote publiek, zeker als het om een examenvak gaat. Tekenen/handvaardigheid en muziek zijn bij de meeste mensen wel bekend. Bij drama, en dans in het bijzonder, is de bekendheid een stuk minder. Zo vreemd is dat ook niet. Dans werd in 2003 geïntroduceerd als examenvak in het vo en is daarmee de jongste in de familie van de kunstvakken.

Inmiddels begint het vak dans zich meer te manifesteren in het vo. Het vak heeft namelijk heel veel te bieden voor de leerling op verschillende vlakken: kunstzinnigheid, creativiteit, fysieke kracht, lichaamscontrole & flexibiliteit, sociale & emotionele ontwikkeling, persoonlijkheid & zelfvertrouwen, oplossinggerichtheid, ruimtelijk inzicht, muzikaliteit, doorzettingsvermogen, samenwerken en projectmatig werken… Ik zou een eindeloze lijst kunnen opsommen van een schat aan kwaliteiten en vaardigheden die verworven kunnen worden met dans.

Omdat de maatschappij steeds meer inziet dat leren meer is dan alleen het aanbieden van cognitieve vakken, denk ik dat dans een grote toekomst tegemoet kan gaan. Er is meer behoefte naar ontwikkeling van bovengenoemde kwaliteiten en vaardigheden. Zaken die niet altijd zo makkelijk in cijfers en toetsen te vangen zijn, maar wel net zo belangrijk zijn voor het welbevinden en de vindingrijkheid van de mens.

Inmiddels ben ik 11 jaar werkzaam op het Stedelijk Dalton College Alkmaar en heb ik heel wat leerlingen zien groeien, letterlijk en figuurlijk. Van de verlegen leerling die zich door dans vrijer is gaan voelen en meer zelfvertrouwen heeft gekregen, tot het talent dat inmiddels zelf professioneel danser of artiest geworden is. Veel oud-leerlingen die ik nog wel eens spreek geven aan hoe leuk en waardevol dans voor hen was om verschillende redenen. Dat je een aandeel hebt gehad in iemands persoonlijke ontwikkeling maakt voor mij dat dansdocent op het vo een van de mooiste banen is op aarde.

Om te laten zien wat dans op het vo is, heb ik een filmpje gemaakt van mijn afgelopen drie werkdagen. In deze periode ben ik met de leerlingen vooral veel bezig geweest met moderne dans, improvisaties en leren choreograferen. Maar uiteraard behandelen we het hele jaar door veel verschillende danssoorten en andere zaken, die ik niet in een filmpje van vijf minuten krijg verwerkt…

Naamloos.jpg

Heb je als schoolleider ook interesse om dans als (examen)vak aan te bieden of ben je als  dansdocent nieuwsgierig naar de vraag of een baan in het vo wat voor jou is, en wil je meer weten over dans in het voortgezet onderwijs? Zondag 22 november geef ik een seminar over dit onderwerp op de conferentie Danspiratie.

Meer weten over Maedy? Bekijk haar website: www.maedy.com.

 

 

 

2 gedachtes over “…5,6,7,8: Dansend door je examen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s