Kijk van de veeleisende leerling

Door Dormischa Meischl

Een schoolboek is een bron van kennis. Het geeft leerlingen informatie die er voor hen toe hoort te doen, of dat nu oefensommen voor machten en componenten zijn of een overzicht van de verschillende beeldhouwstijlen in de hellenistische periode van de klassieke oudheid. Maar wat waardeert een leerling eigenlijk in een leerboek? Nu is het zo dat leerlingen vaak hun mening uiten, gewenst of ongewenst (erg vaak ongewenst), over hoe zij les krijgen. Misschien vraagt u zich nu af: ‘wat voegt de mening van een tiener toe?’ Erg veel, als het op de juiste manier gebracht wordt. Dus. Bij dezen.

Er zijn drie punten die het, naar mijn mening, voor een leerling makkelijker of moeilijker kunnen maken om te leren uit een schoolboek: de ‘extra’s’, de overzichtelijkheid en de tekst zelf.

mona lisa

Leonardo da Vinci, Mona Lisa (1503-1507), het bekende sfumato-effect.

Laten we beginnen met de ‘extra’s’. Daarmee bedoel ik niet een cadeautje dat je naast het boek meegeleverd krijgt (wat natuurlijk ook leuk zou zijn). Nee, met ‘extra’s’ bedoel ik alles wat wordt toegevoegd om het leerboek meer dan een lap tekst te maken: de plaatjes, de kleuren, verschil in tekstgrootte, etc. Diep vanbinnen zijn leerlingen nog steeds de kleine kinderen die een boek voorgelezen willen krijgen, terwijl ze naar de mooiste plaatjes en de leukste kleurtjes kijken. Voorbeeldplaatjes helpen bovendien om een tekst of een specifiek woord beter te begrijpen. Als een tekst de schildertechniek in de renaissance behandelt en in het bijzonder de sfumatotechniek (het vervagen van omtrekken in een schilderij voor meer gevoel van diepte), helpt het als er bijvoorbeeld een plaatje bij staat van de Mona Lisa van Leonardo da Vinci.

Daarnaast hebben we nog de overzichtelijkheid. Overzichtelijkheid lijkt op ‘extra’s’, maar is zeker niet hetzelfde. Extra’s zijn er om het boek interessanter te maken. Overzichtelijkheid kan een boek aantrekkelijker maken. Een overkill aan extra’s kan ten koste gaan van de overzichtelijkheid. Een goede balans daarin vinden is dan ook een must. Neem bijvoorbeeld het nieuwe Kunstboek van LAMBO. Wanneer je de opmaak en opbouw van de bladzijde in één oogopslag kunt overzien, is dat goed. Als je moet leren voor een toets en je de kern wilt weten, helpt het enorm als de begrippen vetgedrukt zijn. Maar soms staan de paginanummers te dicht bij de binding gedrukt én zijn ze heel klein. Het is voor een leerling dan hel als de docent je opeens vraagt om voor te lezen. Je hebt geen idee waar je moet zijn, je boek is overduidelijk open op de verkeerde bladzijde en de hele klas wacht. Iets wat heel vaak gebeurt. Geloof me.

Homer-Simpson-Flipping-Through-Book-The-Simpsons.gif

Ten slotte het belangrijkste punt: de tekst. Als de tekst duidelijk is, een goed geheel vormt, en makkelijk te volgen is, zit je goed. Ik hoor de laatste tijd wel vaker dat de aandacht van ‘de jeugd van tegenwoordig’ wat korter is geworden door social media en internet. Herkenbaar. Dus als de tekst niet te langdradig is en bijvoorbeeld interessante tussenkopjes heeft, heb je zo de aandacht van een scholier te pakken. Zo simpel is het. Dit geldt trouwens niet alleen voor schoolboeken, maar voor elke tekst die gericht is op jongeren.

Nu kan het natuurlijk niet toevallig zijn dat ik het over goed georganiseerde lesmethodes heb en op ‘LAMBO blogt’ schrijf. Uitgeverij LAMBO geeft niet alleen mooie gedrukte leermethodes uit voor kunstvakken zoals ckv en muziek, maar heeft ook handige online-uitgaven. Zo wordt het leren voor iedereen toegankelijker, niet alleen voor docenten en veeleisende leerlingen (zoals ik), maar, zoals LAMBO het zo mooi verwoordt: voor iedereen met een hart voor kunst en cultuur.


DSC_0605.jpg

Dormischa zit op dit moment in de vierde klas van het gymnasium. Ze houdt erg van schrijven; zo is ze een van de redactrices voor haar schoolkrant. Verder is Dormischa erg geïnteresseerd in kunst. Niet voor niets dus dat zij voor haar beroepsstage een paar dagen meeloopt bij Uitgeverij LAMBO.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s